Kosmetyka dla seniorów

powrót

Marketing

Temat bardzo aktualny, poruszany na kongresach i w prasie. Kosmetyka dla seniorów to ważny element kosmetycznego biznesu. Jest to rynek, którego nie należy lekceważyć, zwłaszcza wobec postępującego starzenia się wielu społeczeństw.
muzyka relaksacyjna bez opłat ZAiKS
Kosmetyka dla seniorów

Według badań ludzie urodzeni w latach 50. i w pierwszej połowie lat 60. są bardzo wyczuleni na kwestie pielęgnacji ciała. 80% z nich używa co najmniej jednego produktu do pielęgnacji twarzy. Zwłaszcza kobiety z tej grupy wiekowej poświęcają wiele uwagi swojemu wyglądowi.

Od którego roku życia jest się seniorem

Specjaliści od zdrowia uważają, że średnio w 73. roku życia pojawia się pierwszy poważny uszczerbek na zdrowiu. Dowodem na to jest fakt, że wiele ubezpieczeń na życie dotyczy tylko osób do 75. roku życia, a pewne społeczne przywileje ulegają redukcji po przekroczeniu sześćdziesiątki. Z marketingowego punktu widzenia zmiany w życiu i konsumpcji zaczynają się około 50. roku życia. Ale między wiekiem faktycznym a odczuwanym, czyli tym, który czujemy psychicznie, może być nawet 10–15 lat różnicy! Wybory, potrzeby i pragnienia ewoluują zależnie od wieku odczuwanego. Różne przemiany społeczne – wydłużenie średniego czasu życia, zmniejszenie szkodliwości pracy, komfort medyczny – tworzą pokolenie, które czuje się coraz młodsze. Bogatsze niż poprzednie pokolenia – jest doskonałą potencjalną grupą klientów.

Inne podejście

Podejście do starzenia od jakiegoś czasu nieco się zmieniło: nie chodzi już o utrzymanie młodości za wszelką cenę, ale o utrzymanie dobrostanu (wellness) i o starzenie się z wdziękiem. Tak samo jest z wyszczuplaniem. Reklamy zachwalają nam diety i kremy antycellulitowe poprzez wizerunki wychudzonych sylwetek, a tymczasem seniorzy również mają swoje punkty odniesienia i swoją semantykę, jak opisuje to Senior Agency. Jest to agencja założona w 1995 roku, specjalizująca się w komunikacji skierowanej do seniorów. Zajmuje się ona bardzo trudną do przekonania grupą, z którą należy obchodzić się delikatnie i umiejętnie.

Po pierwsze, z powodu różnicy pokoleniowej ich punkty odniesienia są odmienne: mają własne upodobania, ale przede wszystkim wartości – czasem konwencjonalne, a nawet konserwatywne.

Dyskusja z seniorem lub seniorką na temat skuteczności zabiegu i jego celu jest dość złożona; nie zapominajmy, że mają oni inny wiek psychologiczny niż fizjologiczny. Trzeba więc podejść do tej kwestii bardziej pod kątem biologicznym, nie wspominając o wieku. Używamy więc sformułowań: „Pani skóra potrzebuje...”, „Pani nowy rytm życia i charakter zajęć wymagają specjalnego podejścia...”. Zbliżamy się tym samym do dyskursu z pogranicza medycyny. Chociaż skuteczność zabiegów jest ważna, seniorzy nie wierzą w cuda. Klientki z tej grupy wiekowej można przekonać przez mówienie o walce z upływem czasu. Dowodem na to może być sukces żywności leczniczej: jogurtów z wapniem, kapsułek z kwasami omega-3 itp.

Jest to grupa nieco czasochłonna – seniorzy mają czas. Konieczne jest więc dokonanie modyfikacji w zabiegach, tak żeby zapewnić im czas bez ryzyka zablokowania harmonogramu gabinetu. Można na przykład zaproponować specjalne ceny dla seniorów w godzinach, kiedy klientki z innych grup wiekowych nie przychodzą. Dzięki sile poczty pantoflowej seniorki potrafią być lojalne wobec swojej fryzjerki czy kosmetyczki, jeśli ich usługi przekraczają ich oczekiwania. Kluczem jest więc empatia, ale też wiedza o produktach, o substancjach aktywnych i biologii. Są to argumenty o dużej sile przekonywania, które będą was odróżniać od konkurencji w perfumerii czy w aptece. Korzystajcie więc z ich sieci powiązań, by przekonać najpierw je, a potem, za ich pośrednictwem, ich przyjaciółki i znajome. Kobiety w tym wieku często czują się odizolowane z powodu wieku, będą więc zadowolone z możliwości podtrzymania relacji z innymi. Dbanie o siebie i o swoją urodę jest dla nich pewną aktywnością i potwierdzeniem szacunku dla siebie. Dla was jest to także okazja stworzenia kuracji wellness i odmładzających oraz upiększających, które zachęcą je do regularnych wizyt.

więcej w Cabines nr 61

Laetitia Têtedoux
publikacje Cabines 61
do góry | powrót