Podstawy makijażu - kolorymetria

powrót

Makijaż

Stéphanie Bernard jest dyrektorką do spraw kształcenia w centrum urody „Metamorfozy” w Strasburgu. W niniejszym artykule podzieli się z czytelnikami swoją wiedzą i koncepcją makijażu, a konkretnie o podstawach kolorymetrii, która jest niezwykle istotnym elementem sztuki makijażu. Informacje przekazane przez autorkę są nawiązaniem do artykułu zamieszczonego w poprzednim numerze Cabines, traktującego o kolorymetrii w odniesieniu do ubioru i typu urody.
Biotechnologia
Podstawy makijażu - kolorymetria

„Jak wybrać kolor makijażu?” – takie pytanie zadaje sobie wiele kobiet. „Jaką szminkę do tej sukni? Jaki cień do powiek, żeby współgrał z kolorem moich oczu?”.

Żeby odpowiedzieć na te wszystkie pytania, trzeba poznać kilka podstawowych informacji z dziedziny kolorymetrii.

Na kole chromatycznym kolorami podstawowymi są:

  • niebieski (cyan),
  • czerwony (magenta),
  • żółty (yelow).

Mieszanka dwóch kolorów podstawowych daje początek trzeciemu, który nazywamy drugorzędnym (wtórnym). Kolorami drugorzędnymi są:

  • fiolet (czerwony + niebieski),
  • zielony (niebieski + żółty),
  • pomarańczowy (żółty + czerwony).

Mieszanka koloru podstawowego z jego sąsiadem na kole chromatycznym, czyli z kolorem drugorzędnym, daje początek kolorowi trzeciorzędnemu. Kolory trzeciorzędne to:

  • turkusowy (niebieski + zielony),
  • zielony jabłkowy (zielony + żółty),
  • złoty żółty (żółty + pomarańczowy),
  • ognisty czerwony (pomarańczowy + czerwony),
  • karminowy (czerwony + fioletowy),
  • lawendowy (fioletowy + niebieski).

Na kole chromatycznym każdy kolor podstawowy jest umiejscowiony naprzeciwko koloru drugorzędnego. Taka para to kolory komplementarne. Kolorami komplementarnymi są:

  • fioletowy i żółty,
  • czerwony i zielony,
  • pomarańczowy i niebieski.

W makijażu kolorami neutralnymi są:

  • biały (mieszanka wszystkich kolorów tęczy),
  • czarny (zupełny brak kolorów),
  • ciemnobrunatny (mieszanka kolorów podstawowych),
  • szary (mieszanka czerni i bieli).

Kolory neutralne to jedyne, których można używać we wszystkich okolicznościach, komponują się zawsze dobrze.

więcej w Cabines nr 49

Stéphanie Bernard
publikacje Cabines 49
do góry | powrót