Makijaż do zdjęć

powrót

Makijaż

Fotografia nie pozwala nam o sobie zapomnieć już od 1826 roku. Ulotne chwile utrwalone optyką otaczają nas wszędzie. Fenomenalne dzieła sztuki mijamy na ulicy, widzimy w metrze, w czasopismach, ulotkach, na billboardach itd. Wyostrzone spojrzenia modeli i modelek spoglądają na nas z elewacji budynków niczym wzrok współczesnych bogów, przekazując nam informację – jesteśmy tak piękni jak produkt, który reklamujemy. Żyjemy w świecie, który od zarania wyznaje kult piękna, tyle że piękno to było różnie postrzegane, a jak postrzegane jest dzisiaj – każdy dobrze wie.
rejuvi cosmetics
Makijaż do zdjęć

Kolejna sesja fotograficzna to nowa przygoda, ale dla mnie jest to za każdym razem wyzwanie zawodowe. Wizażysta pracujący przy sesjach musi być przede wszystkim dokładny i precyzyjny, a każdy jego ruch musi być perfekcyjny. Efekt tej pracy zweryfikowany będzie bowiem przez największego krytyka, jaki w tej branży istnieje – optykę aparatu fotograficznego. Jeżeli przed wykonaniem makijażu zastanawiasz się, czy dasz radę, oznacza to, że twój warsztat nie jest jeszcze wystarczająco perfekcyjny. Wówczas daj sobie czas na zaufanie swoim możliwościom, obycie się z techniką, a przede wszystkim z nerwami, jakie takim zleceniom towarzyszą. Jeżeli czujesz w sobie pokłady energii, które nakazują Ci robić wszystko w pośpiechu – zapomnij o tym jak najszybciej, przyzwyczaj się do pracy powolnej, ale starannej.

Kiedy do pracowni Beautylandii dzwoni zleceniodawca w sprawie makijażu do zdjęć, uruchamiana jest cała machina i wszyscy stajemy na równych nogach, gdyż wiemy, że makijaż do zdjęć to „wyższa szkoła jazdy”. W efekcie odkładamy na bok mniej ważne, przyziemne sprawy i uruchamiamy kreatywne myślenie, ponieważ jesteśmy świadomi, że to zlecenie będzie musiało sprostać wielu wytycznym.

Makijaż do zdjęć nie jest zwyczajnym makijażem. Przy tym codziennym lub okolicznościowym mamy do pogodzenia dwie kwestie: naszą wizję oraz zadowolenie klientki. Makijaż fotograficzny wymaga od nas szerszego punktu widzenia. Musimy wiedzieć, jaki charakter ma mieć wykonywana fotografia, jaka jest koncepcja fotografa, jaki efekt chce uzyskać zleceniodawca, jaki typ urody prezentuje modelka, w jakie oświetlenie wyposażone jest studio czy też plener itd. Sprowadza się to do jednego: im więcej wiadomo, tym lepiej, gdyż łatwiej będzie przeprowadzić w głowie symulację całej sesji, co z kolei zobrazuje, jak efekt końcowy (makijaż) będzie wyglądał w obiektywie. Wiedząc to wszystko, siadamy i zabieramy się do pracy, zaczynając od burzy mózgów – pamiętamy jednak cały czas o wytycznych, jakie nam przedstawiono, nie zapominając przy tym o obowiązujących trendach w makijażu. Najważniejsze, by efekt końcowy upiększał, a nie szpecił, dlatego każda twarz w fotografii beauty musi wyglądać idealnie. Wszyscy wiemy, iż sztuka makijażu to poniekąd sztuka iluzji (oszukiwanie oka), gdyż stosuje złudzenia optyczne – w makijażu fotograficznym jest to chleb powszedni.

Kilka słów o oświetleniu

Pracując przy sesjach, spotykamy się z oświetleniem kontrastowym. Takie oświetlenie może działać na naszą niekorzyść, gdyż lubi spłaszczać twarz, więc żeby tego uniknąć, stosujemy mocno dopracowaną rzeźbę twarzy.

Światło ciepłe

Światło ciepłe charakteryzuje się tym, że zawiera w sobie tony żółte, złociste. Nadają się do niego cienie również ciepłe: śliwkowe, brązy, pomarańcze, beże, brudniejsze biele, natomiast podkłady – ciepłe, piaskowe, brzoskwiniowe.

Światło zimne

Światło zimne uwypukla zimne tony różów, zimnych bieli, błękitów, fioletów, turkusów. Przy tym oświetleniu stosujemy porcelanowe podkłady oraz typowe róże w kolorze różu.

Oświetlenie miękkie

Oświetlenie miękkie jest trudnym oświetleniem – wymaga, aby makijaż był perfekcyjnie wykonany. Cienie z jednej barwy w drugą muszą przechodzić płynnie, bez widocznych granic.

Jakie stosować kosmetyki

Temat kosmetyków jest tematem otwartym. Wchodzą tu w grę: doświadczenie, gusta oraz wygoda pracy. Oczywiście najlepiej byłoby mieć te najlepsze. Na polskim rynku dostępne są już specjalne kosmetyki przeznaczone do pracy przy sesjach zdjęciowych czy też na planach filmowych.

więcej w Cabines nr 42

Dominik Ćwiklik
publikacje Cabines 42
do góry | powrót