Kosmetyka dla juniorów

powrót

Marketing

Z pewnością zauważyliście, że dziewczynki lubią bawić się kosmetykami i kiedy zaczynają się ich pierwsze próby z makijażem, często trudno oszacować ich wiek. Niewielki budżet i ogromne zainteresowanie urodą – to pierwsze nieśmiałe jaskółki przyszłych strategii uwodzenia. Wróćmy jednak do tych najmłodszych wielbicielek makijażu i pielęgnacji, by oszacować potencjał tej grupy.
Biotechnologia
Kosmetyka dla juniorów

Kosmetyki w dzieciństwie

Dzieciństwo – zgodnie z definicją socjologów – trwa od narodzin do 14. roku życia, ale okres ten podlega podziałom ze względu na stopień autonomii dziecka. W każdej grupie wiekowej mamy także różne potrzeby higieniczno- pielęgnacyjne.

0–2 lat: jest to stadium małego dziecka. Większość tak małych dzieci wychowywana jest w domu, inne są w żłobkach lub pod opieką niań. W tym okresie używane są przede wszystkim środki higieniczne.

3–6 lat: wczesne dzieciństwo. Dzieci w tym wieku przeważnie chodzą do przedszkola. Jest to okres pobudzania zmysłów przez zabawy, indywidualne lub w grupie; dzieci spędzają około 12–13 godzin poza domem, a mniej więcej połowa ich mam jest aktywna zawodowo. Wiele dzieci w tym wieku też chce „pracować”, każdego dnia odbywa się więc rytuał starannego wybierania stroju. Używanie kosmetyków jest sporadyczne i traktowane jak zabawa: lakiery do paznokci nakładane przez mamę, krem, pomadka do ust...

Od 6. roku życia zaczyna się socjalizacja – pojawia się zainteresowanie innymi osobami. Pierwsze zaproszenia na przyjęcia urodzinowe, przyjmowanie gości u siebie, różne wydarzenia i imprezy w przedszkolu... Jest to wielka zabawa w naśladowanie rodziców i początki szerszych relacji z otoczeniem; dzieci w tym wieku chcą przede wszystkim zabawy. 75% dzieci w wieku 7–12 lat podczas rodzinnych zakupów wybiera sobie w sklepie kosmetyki: żel pod prysznic, żel do włosów itd.

Od 12. roku życia dzieci dojrzewają szybciej, wcześnie wchodzą w okres nastoletni. Jest to efekt większej otwartości w rodzinie, autonomii i bardziej liberalnego wychowania. Powstają grupy rówieśnicze. Młodzi wcześnie wchodzą w sieci społecznościowe, a ich sposób komunikacji jest szybki i zmienny. Około 40% dzieci dostaje kieszonkowe na wyjścia i wyjątkowe wydatki.

W dobie ogólnoświatowego kryzysu rodzice coraz częściej zwracają uwagę na stosunek ceny do jakości podczas zakupów. Mają jednak skłonność do wybierania marek uznanych powszechnie za bezpieczne. Muszą one żonglować w ofercie – zabawnej dla dzieci i atrakcyjnej dla rodziców, którzy ostatecznie decydują o zakupie.

8–14 lat: okres przednastoletni. Dzieci w tym wieku nie mają zbyt wielkiego wyboru poza produktami podstawowymi.

Surfując po sieciach społecznościowych, zdajemy sobie sprawę, że problemy dzieci są inne niż problemy dorosłych. Nie interesują ich zagadnienia depilacji, makijażu i fryzury, tylko zabawa. Ciągle obecny konserwatyzm dorosłych sprawia, że niewiele osób odważa się towarzyszyć dzieciom na ścieżkach urody. Ten trend przychodzi do nas bardziej ze Stanów Zjednoczonych, gdzie wielkie marki kosmetyczne oferują pełne zestawy do makijażu dla dzieci w wieku 8–12 lat. Według psychologów makijaż dzieci jest zjawiskiem kontrowersyjnym, ale nie zmienia to faktu, że pewne zabiegi są jednak w tym wieku konieczne. Niektóre marki podeszły poważnie do tematu i zleciły gruntowne badania nad fizjologią i potrzebami skóry dzieci.

więcej w Cabines nr 62

Laetitia Têtedoux
publikacje Cabines 62
do góry | powrót