Różni klienci, różne potrzeby

powrót

Spa & wellness

Ośrodki spa rozwijają się dziś bardzo szybko. Na tak prężnym rynku koniecznością staje się podział klienteli w zależności od potrzeb.
Kosmetolog - zabiegi
Różni klienci, różne potrzeby

W poszukiwaniu nowych standardów obsługi klienta

Kanada i Stany Zjednoczone od wielu lat wiodą prym w dziedzinie wellness, dlatego tak chętnie przyglądamy się nowym pomysłom i standardom obsługi klienta na tamtejszym rynku. Dziś popularność spa wciąż wzrasta, klienci zaczynają wymagać więcej, a co najważniejsze – ich potrzeby są zróżnicowane, zależnie od wieku, statusu czy płci. Doskonale zrozumieli to marketingowcy za oceanem – teraz czas na Europę. Prezentujemy kilka pomysłów na znalezienie odpowiedniej niszy rynkowej w dziedzinie spa.

Małżeństwa, pary

Dzisiejszy styl życia powoduje ciągły brak czasu i stres, dlatego przebywanie z bliską osobą staje się coraz ważniejsze i cenniejsze. Korzystanie z zabiegów spa to przede wszystkim przyjemność, czemu więc nie korzystać z tej przyjemności w towarzystwie ukochanej osoby? Doskonałym pomysłem na promocję tego typu usług jest dzień świętego Walentego, popularnie zwany walentynkami, ale wspólna wizyta w spa może być idealnym prezentem np. na rocznicę ślubu. Specjalnie stworzone do tego celu podwójne kabiny pozwalają na przeprowadzenie zabiegu dla dwóch osób jednocześnie. Z całą pewnością jest to kierunek, któremu warto się lepiej przyjrzeć. Amerykanie poszli już o krok dalej, tworząc ofertę zabiegów dla grup przyjaciół, a nawet firm. Także zajęcia zen, podczas których można w grupie zgłębić techniki dobrego samopoczucia, są bardzo popularne w Stanach Zjednoczonych. Takie podejście różni się od tradycyjnego traktowania klienta jako konsumenta. Jego dobre samopoczucie będzie wynikało nie tylko z dobrze przeprowadzonego zabiegu, ale także faktu, że może z niego korzystać wraz z bliską osobą.

Nastolatki

W Stanach Zjednoczonych nastolatków nazywa się „generacją spa”, ponieważ aż 40% klientów ośrodków i salonów spa przyprowadza ze sobą dzieci. Istnieją specjalne oferty „rodzina” lub „rodzic z dzieckiem”. Dzięki takiej formule już najmłodsi uczą się, jak ważne jest dbanie o własne ciało i psychikę. Jednak istota tego pomysłu tkwi raczej w możliwości wspólnego spędzenia czasu w przyjemnej atmosferze. Także niemowlaki czy małe dzieci towarzyszące rodzicom to nierzadki widok w amerykańskich salonach spa, lecz już młodzież od 12. roku życia ma konkretne potrzeby. Mogłoby się zdawać, że trądzik to ich najważniejszy problem – tak jednak nie jest. Nastolatki najchętniej wybierają takie zabiegi jak: depilacja, masaże, manicure, pedicure czy permanentne tatuaże z henny. Ten ostatni jest dziś na topie, bo to idealny kompromis pomiędzy racjami młodych, którzy koniecznie chcą mieć tatuaż, a argumentami ich rodziców, którzy kategorycznie się temu sprzeciwiają. Zabiegi dla młodej klienteli to jeszcze nie wszystko – możemy zaproponować także kosmetyki odpowiednie do wieku, rodzaju skóry i problemu. Niektóre marki stworzyły linie kosmetyków specjalnie dla młodej skóry. Ceny takich produktów powinny być dopasowane do możliwości portfela tej nowej grupy klientów. Jeśli chodzi o ośrodki spa, niektóre z nich postarały się o specjalny wystrój, odpowiedni dla dzieci i nastolatków.

Kobiety w ciąży

Wiele kobiet w Stanach Zjednoczonych przed porodem decyduje się na wizytę w spa, aby się zrelaksować. W końcu przy obecnym wzroście demograficznym mam będzie przybywać. Specjalnie do nich kierowane są zabiegi relaksujące przed porodem i po nim, szczególnie seanse jogi przeprowadzane np. w wodzie. Na czele listy zabiegów powinny się jednak znaleźć przede wszystkim masaże – przeciw rozstępom, zabiegi wyszczuplające po porodzie oraz zwalczające tzw. maskę ciążową, czyli małe ciemne plamki pojawiające się na twarzy (czoło, kości policzkowe, górna warga), które wywołane są zwiększoną wrażliwością na promienie słoneczne. Niektóre ośrodki spa proponują także zabiegi dla matek i ich maleństw.

Mężczyźni

Ach, ci mężczyźni! Stanowią bardzo obiecującą grupę na rynku zabiegów. W Ameryce Północnej istnieją oddzielne ośrodki spa przeznaczone wyłącznie dla mężczyzn – nazywane „macho spa”. W ich ofercie można znaleźć zabiegi klasyczne, jak również specyficzne, jak masaż dla sportowców (sportowy), zabiegi na twarz działające przeciwstresowo, zabiegi z wykorzystaniem botoxu oraz high-tech. W Stanach Zjednoczonych mężczyźni stanowią 30% całej klienteli. Jeden na dwóch przyznaje, że odkrył świat spa dzięki podróżom. Połowa z nich skorzystała z zabiegu za namową swojej partnerki. Męska klientela jest klientelą bardzo wierną.

więcej w Cabines nr 26

Aude Pierre
publikacje Cabines 26
do góry | powrót