Medical spa - nowy trend w branży kosmetycznej

powrót

Spa & wellness

W światowej kosmetyce obserwuje się ostatnio trend inwestowania w najnowszej generacji aparaturę kosmetyczno-medyczną. W USA, krajach Europy Zachodniej, a także w Polsce powstają tzw. gabinety medycyny estetycznej, instytuty estetyki nieinwazyjnej czy, od niedawna, ośrodki medical spa (zwane w skrócie medi-spa), oferujące zabiegi z pogranicza kosmetyki i medycyny. Ten nowy, przyszłościowy i... lukratywny rynek ma jakby trzy różne odłamy.
Biotechnologia
Medical spa - nowy trend w branży kosmetycznej

Ośrodki dermatologii i medycyny estetycznej

Z jednej strony mamy do czynienia z ośrodkami promowanymi pod nazwą "centrum dermatologii i medycyny estetycznej" lub "centrum chirurgii skóry", które mają silne powiązania z medycyną.Ich cechą charakterystyczną jest to, iż zatrudniony jest w nich głównie personel medyczny, a przeprowadzane zabiegi mają często charakter inwazyjny. Zgłaszają się do nich przede wszystkim pacjenci mający poważne problemy ze skórą.W tego typu ośrodku nie ma typowych zabiegów kosmetycznych, masaży relaksacyjnych, zabiegów w kapsułach czy sauny. Jest raczej profesjonalna poradnia medyczna, składająca się z kilku gabinetów lekarskich. Najczęściej są to:

  • gabinet fizykoterapii
  • poradnia akupunktury
  • poradnia alergii skórnych
  • poradnia chirurgii plastycznej
  • poradnia chorób naczyń
  • poradnia dermatologiczna.

Z drugiej strony powstają gabinety medycyny estetycznej, w których zakres wykonywanych usług można podzielić na typowo dermatologiczne oraz estetyczne. W ramach poradni dermatologicznej leczy się m.in.: grzybice skórne, trądzik, choroby alergiczne skóry, łuszczycę, bielactwo, łysienie, rozstępy. Natomiast w ramach poradni medycyny estetycznej wykonuje się zabiegi elektrostymulacji mięśni, laserowe oraz z ultradźwiękami.Przed wykonaniem zabiegu każdorazowo ma miejsce fachowa konsultacja oraz diagnostyka medyczna.

Medical spa, czyli gabinet kosmetyczno-medyczny

Coraz częściej zdarza się, że idea stworzenia ośrodka pod nazwą medi-spa (albo medical beauty) wychodzi od kosmetyczki lub inwestora, który wykłada spore pieniądze, kupując odpowiedni sprzęt oraz zatrudniając wykwalifikowany personel.Takie miejsca pojawiają się w postaci wysoce profesjonalnych gabinetów kosmetyczno-medycznych. Łączą one w swojej ofercie typowe zabiegi upiększająco-relaksacyjne z zabiegami wykonywanymi przy użyciu lasera, ultradźwięków, prądu elektrycznego, a także typowe zabiegi medycyny estetycznej, takie jak profesjonalna epilacja, mezoterapia, zastrzyki botoksu, mikrodermabrazja czy redukcja tkanki tłuszczowej. Funkcję uzupełniającą pełnią wówczas zabiegi z zakresu "odnowy biologicznej", czyli zabiegi kosmetyczne na ciało, masaże, zabiegi wodne. Tutaj lekarze i kosmetyczki współpracują ściśle ze sobą.

Instytuty estetyki nieinwazyjnej

Trzecim odłamem nowego trendu są tzw. instytuty estetyki nieinwazyjnej. Posiadają one w swojej ofercie świadczenie usług kosmetycznych, mających na celu modelowanie sylwetki, redukcję cellulitu, wygładzanie zmarszczek oraz usuwanie przebarwień skórnych. Nie wykonuje się w nich żadnego rodzaju zastrzyków podskórnych. Spośród najpopularniejszych dostępnych na rynku urządzeń wykorzystywanych w instytutach nieinwazyjnych wymienić można: Luna, Skin Master, Cerry, Body Heath, IPL Re-age 560C...W tym miejscu trzeba zauważyć, że zainwestowanie w jedno lub dwa takie urządzenia nie sprawia, że przeciętny gabinet kosmetyczny staje się centrum medi-spa.

Fachowy personel

Podstawą sukcesu każdego profesjonalnego medi-spa jest szczegółowo przemyślana koncepcja biznesu. Gabinety kosmetyczne, które w ostatnich latach dodają do swojej nazwy magiczne słowo "medical", wyróżniają się przede wszystkim kompetentnym personelem. Jak wykazują badania rynku przeprowadzone w Austrii - państwie o jednej z najwyższych liczbie ośrodków spa w Europie - głównym powodem nierentowności tego typu inwestycji jest brak fachowej obsługi.Z tej informacji powinni wyciągnąć wniosek również polscy inwestorzy. Nowa nisza na rynku kosmetycznym - medical beauty - ma szanse na dalszy pomyślny rozwój. Warunkiem jest jednak, żeby już na początku zadbać o dobrą reputację. Ważna jest ścisła współpraca kosmetyczek, fizykoterapeutów i lekarzy. Wśród personelu medi-spa powinni się znaleźć lekarze specjalizujący się w naturopatii, dermatolodzy oraz lekarze medycyny estetycznej. Nie chodzi tu o pełne etaty, często wystarczą wyznaczone z góry godziny konsultacji. Szczególnie ważne jest to podczas pierwszej wizyty klientek, ponieważ każdy zabieg powinien być poprzedzony szczegółowym wywiadem.Solidne wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe są szczególnie ważne podczas następujących zabiegów:

  • wszelkie zastrzyki podskórne
  • gimnastyka korekcyjna (wraz z gimnastyką wodną)
  • masaże lecznicze i relaksacyjne
  • zabiegi epilacji laserowej i elektrolizy
  • zabiegi mikrodermabrazji
  • zabiegi oparte na wszelkich technikach Dalekiego Wschodu (shiatsu, ajurweda, reiki, joga).

więcej w Cabines nr 17

Redakcja Cabines
publikacje Cabines 17
do góry | powrót