Zastosowanie koloru w makijażu cz.1

powrót

Makijaż

Podstawa makijażu to kolor. Nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważny jest właściwy dobór barw. Specjaliści od urody muszą wiedzieć, na podstawie jakich kryteriów stosuje się dany kolor u konkretnej osoby i w jaki sposób łączy się różne barwy, by uzyskać zamierzony efekt. Oto pierwsza, wprowadzająca część artykułu na ten temat.
muzyka relaksacyjna bez opłat ZAiKS
Zastosowanie koloru w makijażu cz.1

Kolor w makijażu

Kolor ma ogromne znaczenie. To od niego zależy dobrze dobrany make-up, puder, róż, pomadka i oczywiście cienie do malowania oczu. Idealnie dobrane barwy cieni powiększą oko, podkreślą tęczówkę, złagodzą rysy, odmłodzą, odświeżą, wyszczuplą, a nawet pomniejszą i skorygują. Krótko mówiąc, kolory mogą wyidealizować twarz bez użycia skalpela. To one nadają makijażowi nastrój, podkreślając kobiecość.Każda z nas jest indywidualną kompozycją kolorów, którą można porównać do bukietu kwiatów. Istnieją zestawy kolorystyczne, w których wyglądamy dobrze bez względu na panujące trendy. Nawet przy oszczędnym ich użyciu stajemy się jeszcze bardziej atrakcyjne.

Kiedy barwa oznacza bogactwo, forma jest nadmiarem

Czy wiesz, że istnieje tylko jeden najatrakcyjniejszy kolor pomadki i tylko jedna najlepsza technika podkreślania urody? Dobór kolorów to obecnie jeden z najbardziej intrygujących tematów dla wszystkich, którzy interesują się makijażem, zarówno dla profesjonalistów, jak i zwykłych kobiet. Sięgając po kolory, kierujemy się intuicją (która, jak twierdzi Max Lüscher, jest językiem podświadomości), przy czym aż w 80% wybór pokrywa się z którąś z istniejących teorii doboru kolorów. Mimo to początkujący mają wiele problemów z ich łączeniem, większe niż z aplikowaniem.Bywa, że coś nam nie pasuje i zmieniamy kolorystykę w trakcie malowania. Chcemy rozjaśnić zbyt ciemny, choć żywy kolor, np. czerwonej śliwki, i nakładamy na to biały matowy cień. Efekt jest zupełnie inny, niż zamierzaliśmy osiągnąć: kolor, zamiast jaśniejszy, stał się brudny i szary.Zdarza się też, że zrobiony przez nas makijaż jest piękny, staranny i jesteśmy z niego dumne, ale klientka się w nim "nie czuje". Czy to sukces, czy porażka? Dlaczego tak się stało? Co zrobiłam źle? A może to zły humor klientki? Bez wątpienia makijaż jest wykonany technicznie precyzyjnie i na medal, ale... co z doborem kolorów?Połączenia barw i kolorów, ich intensywność, temperatura, jaskrawość, natężenie, jasność są współodpowiedzialne za jakość makijażu. Nic dziwnego, że laikom spędza to sen z powiek.Intuicja to zbyt mało, by uprawiać wizażystykę. Wyczucie koloru powinien posiadać każdy, kto decyduje się na ten zawód, jednak potrzebne są też wiedza, umiejętności i kreatywność. Tylko niewielka grupa fachowców na świecie, tzw. Make-Up Designers, czyli "projektantów makijażu", posiada tę "tajemną wiedzę". Nic więc dziwnego, że ich usługi są najbardziej cenione, a stawki najwyższe. Wykorzystują swoje umiejętności do projektowania nowych trendów makijażu i kosmetyków. Przykładem może być opisany w poprzednim numerze trend na wiosnę/lato 2006 "Brylantowa zieleń Emeralda" opracowany dla firmy Stagecolor.Dobór koloru w makijażu to prawdziwa sztuka, ale niestety, zbyt mało się o niej mówi. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat przeciętna kobieta była przekonywana, że "oczu zielonych nie maluje się na zielono, a niebieskich na niebiesko", bo "gaśnie ich blask", że "w makijażu podkreślamy albo usta, albo oczy", że "nie malujemy dolnej krawędzi rzęs, bo to zmniejsza oko" itd. Przykładów można przytoczyć wiele.

Barwę dostrzegamy pierwszą!

I dlatego jest ona taka ważna. Jakże nudna i monotonna byłaby praca wizażystów, gdyby używali np. tylko brązów i beży. Aby łatwiej zrozumieć techniki doboru kolorów w makijażu, należałoby poznać teorię barw. Każdy profesjonalista powinien mieć to opanowane, dlatego ograniczę się wyłącznie do przypomnienia.Mamy trzy barwy pigmentacyjne: żółtą, czerwoną i niebieską. Łącząc je między sobą, tworzymy kolory: pomarańczowy, fioletowy i zielony. Wszystkie one zostały umownie umieszczone na kole (koło kolorów). Dzięki temu łatwo można zaprezentować ich cechy. Barwy leżące naprzeciw siebie są tzw. kolorami komplementarnymi, co oznacza, że np. niebieski jest kolorem komplementarnym do pomarańczowego, zielony do czerwonego, a żółty do fioletowego.Jedna z technik doboru kolorów polega właśnie na łączeniu kolorów komplementarnych. Problem w tym, że kolory mają rozmaite odcienie i trudno je zapamiętać.Doskonałą odpowiedzią i punktem odniesienia przy porównywaniu kolorów jest koło kolorów. Bez tej pomocy naukowej trudno się obejść. Wystarczy przyłożyć je do twarzy, by zobaczyć, jakie barwy pasują do klientki.

więcej w Cabines nr 17

Luiza Lenartowicz
publikacje Cabines 17
do góry | powrót