Szkolenia - czy i dlaczego warto w nich uczestniczyć

powrót

Marketing

Kosmetyka to obszerna dziedzina, w której co roku pojawia się wiele nowych informacji i odkryć. Dla osób pracujących już w zawodzie źródłem wiedzy o nich może być internet lub prasa, ale kluczowe jest uczestnictwo w kursach doszkalających. Żyjemy w czasach dużej konkurencyjności, a szkolenia to jeden z najlepszych sposobów na wyprzedzenie innych w walce o rynek.
Kosmetolog - zabiegi
Szkolenia - czy i dlaczego warto w nich uczestniczyć© Yuri Arcurs - Fotolia

Szkoła to tylko podstawa

Właścicielem i pracownikiem gabinetu kosmetycznego może być osoba, która ukończyła policealne studium, jak i osoba po pięcioletnich studiach o kierunku kosmetologia. Obie te osoby mają podobną wiedzę, chociaż po studiach jest ona nieporównanie obszerniejsza. Szkoła – czy to policealna, czy wyższa – daje podstawy. Zależnie od poziomu kształcenia będą to podstawowe wiadomości z technik kosmetycznych albo szersze, obejmujące wiedzę o chorobach skóry, i bardziej już ukierunkowane – kosmetyka lecznicza, upiększająca itp.

Specyfiką zawodu kosmetyczki jest jednak to, że teoretyczna wiedza nie jest wystarczająco mocnym zasobem, by osoba świeżo po szkoleniu mogła nazywać siebie profesjonalistką. Liczą się umiejętności praktyczne nabyte w pracy z prawdziwymi klientkami. A bywa tak, że przygotowanie uczennic do pracy w gabinecie jest mizerne, zwłaszcza gdy w ramach praktyk zawodowych zajmowały się jedynie obsługą klientów w recepcji i sprzątaniem gabinetów, i bez dodatkowych szkoleń się nie obejdzie.

Jest jeszcze jedna ważna zaleta szkoleń – uczestnictwo w nich świadczy o prawdziwym zaangażowaniu w wykonywaną pracę, o pasji nawet, a osoby z pasją są wysoko cenione przez innych, uznawane za lepszych specjalistów i obdarzane większym zaufaniem.

Argumenty na nie

Podstawowym powodem, dla którego kosmetyczki unikają szkoleń, są finanse. Szkolenia kosztują, a te wysokiej jakości są naprawdę kosztowne. Czy warto jednak oszczędzać w ten sposób? Można spojrzeć na to z tej perspektywy, że wiedza nabyta w szkole jest podstawą, na której opiera się nasza praca zawodowa, a informacje o nowościach można przecież czerpać z prasy branżowej, bezpłatnych wykładów, zdobywać na targach kosmetycznych. Jest to oczywiście pewne wyjście, ale na rynku tak konkurencyjnym jak kosmetyczny nie można nie inwestować w podnoszenie kwalifikacji i wyróżnianie się na tle konkurencji. Dobrej jakości szkolenia, dające bogatą wiedzę teoretyczną i realne umiejętności praktyczne, są na wagę złota – naprawdę godne swojej ceny.

Szczególnie warte polecenia są szkolenia z konkretnych technik – na przykład makijażu permanentnego, różnych rodzajów masażu, używania aparatury kosmetycznej. Taka wiedza z pewnością zaprocentuje, ponieważ kosmetyczki biegłe w swojej pracy, prawdziwe profesjonalistki, są polecane kolejnym klientkom i budując swoją renomę, poszerzają grono osób chętnych do skorzystania z ich usług.

Jakie szkolenia?

Jak już wspomniano wyżej, szkolenia naprawdę wysokiej jakości bywają kosztowne. Czy to oznacza, że te bezpłatne i tańsze są bezwartościowe? Bynajmniej. Na nieodpłatnych wykładach podczas targów branżowych oraz weekendowych kursach organizowanych przez firmy kosmetyczne również można zdobyć cenną wiedzę i nauczyć się czegoś, co poszerzy nasz repertuar usług. Trzeba jedynie zachować krytyczny zmysł – nie można oczekiwać, że w kilka godzin nauczymy się poprawnie wykonywać makijaż permanentny, a wykład da nam podstawy do wykonywania mezoterapii lub zabiegów z użyciem skoncentrowanych kwasów. Te techniki wymagają teorii i praktyki. Skutki nierozważnego ich wykonania bez wystarczających umiejętności mogą być opłakane – dla klientki i dla beztroskiej kosmetyczki.

Bywa też, że kosmetyczki mniej cenią kursy organizowane przez konkretne marki kosmetyczne – można na nich posłuchać o nowych produktach i nauczyć się stosowania firmowego sprzętu. Mimo niewątpliwie reklamowej funkcji, jaką takie szkolenia pełnią, i one dają cenne umiejętności oraz wiedzę, jeśli skupimy się nie tylko na podziwianiu nowinek, ale i na zadawaniu konkretnych pytań i sprawdzaniu działania kosmetyków i aparatów na sobie. Ten przykład pokazuje, że szkolenie się to również pewna umiejętność, która wymaga dobrych chęci i dociekliwości.

Zakończenie

Podsumowując zatem – tak, warto się szkolić, korzystać z wszelkich dostępnych sposobów pogłębiania wiedzy i poszerzania wachlarza umiejętności, a także chwalić się tym – czy to na stronie internetowej, czy poprzez udostępnianie do wglądu zdobytych dyplomów i certyfikatów.

Dorota Bury
publikacje Cabines 72
do góry | powrót