Osobisty stylista Luksus czy potrzeba?

powrót

Wywiad

Uroda, o którą tak bardzo dbają klientki (i klienci) salonów kosmetycznych, wymaga odpowiedniej oprawy. Kluczową sprawą jest tu ubiór. Powinien być dopasowany do rodzaju sylwetki i typu urody, ale również do aktywności zawodowej czy pozycji społecznej. Dla wielu osób to dopasowanie bywa niemałym problemem – tu z pomocą przychodzą personalni styliści. O tym, jak ta pomoc wygląda w praktyce, rozmawiamy z panią Katarzyną Urbanik.
muzyka relaksacyjna bez opłat ZAiKS
Osobisty stylista Luksus czy potrzeba?fot. Daria Sekuła

Czynników, jakie należy brać pod uwagę przy kompletowaniu garderoby, jest bardzo wiele i często się zdarza, że ludzie popełniają w tej kwestii wiele błędów. Wynikają one z braku czasu lub doświadczenia, z braku umiejętności obiektywnego spojrzenia na siebie, z przywiązania do rozwiązań, które dawno wyszły z mody. Nie mamy często ochoty i czasu na śledzenie nowych trendów albo nie potrafimy wykorzystać ich w sposób właściwy. W takich sytuacjach warto zwrócić się o pomoc do specjalisty. Personalny stylista, personal shopping – to terminy, którymi warto się zainteresować. Warto również rozważyć wejście w stałą współpracę z taką osobą, aby jej usługi polecać swoim klientom. O tym, jak dobrze może funkcjonować taka współpraca, przekonują nas spektakularne efekty metamorfoz, w których odświeżenie garderoby i zmiana stylu ubierania się jest ważnym elementem całości.

Jak zawód personalnego stylisty jest w Polsce rozpowszechniony? To wciąż egzotyka czy już można mówić o w miarę normalnym rynku?
Katarzyna Urbanik - Dzięki medialnemu rozpowszechnieniu usługi stylisty możemy śmiało powiedzieć, że jest to zawód coraz bardziej widoczny na polskim rynku. Zakupy ze stylistą stały się coraz bardziej dostępne. Zwiększyła się świadomość klientów, ale do spopularyzowania zawodu przyczyniła się również ciągle rosnąca liczba stylistów oferujących swoje usługi na rynku. Praktycznie w każdym większym mieście są dostępni personal shopperzy. Wystarczy poszukać w przeglądarce internetowej. Dla mnie to również większa konkurencja. Pamiętam, gdy pięć lat temu rozpoczynałam swoją przygodę w zawodzie, mogłabym policzyć na palcach jednej ręki znane nazwiska stylistów na polskim rynku. Teraz byłoby to niemożliwe. Dla wielu usługi stylisty wydają się dobrem luksusowym – i tak nadal postrzegane są również przez branżę, choćby w publikowanych raportach dóbr luksusowych.
Jaki odsetek w zawodzie stanowią kobiety, jaki mężczyźni (czy to domena kobieca, czy wręcz przeciwnie)?
K.U. - Nie znam dokładnie statystyk, ale z moich obserwacji jest nas po połowie. Coraz więcej mężczyzn decyduje się na tę branżę i doskonale się w niej odnajduje. Różne są preferencje i potrzeby klientów – i z różnych powodów decydują się na zakupy ze stylistką bądź stylistą. Jedno jest pewne: każdy z nas jest indywidualną jednostką. Myślę, że płeć jest tu bez znaczenia, zdecydowanie bardziej liczy się osobowość.
Jak to wygląda w przypadku klientów? Wydawałoby się, że z takich usług korzystają przede wszystkim kobiety. Czy mężczyźni też?
K.I. - I tutaj mogę was zaskoczyć. Prowadzę własne statystyki i zauważyłam, że to właśnie panowie przeważają wśród moich klientów. Panie bardzo często wybierają się na zakupy ze stylistką w kluczowych momentach ich życia, którym towarzyszy chęć przemiany również wizualnej. Zmiana pracy, rozwód, pokonanie choroby, powrót do pracy po urlopie macierzyńskim, ślub czy ważne wyjście. Panowie natomiast chcą w pełni profesjonalnie zadbać o swój wizerunek. Często jest to związane z pracą, relacjami biznesowymi. Jest jeszcze trzecia grupa klientów, zarówno pań, jak i panów, którzy nie mają do tego kompletnie głowy lub nienawidzą wręcz zakupów i chcą się z tym uporać sprawnie i kompleksowo raz na sezon.
Czy to usługi raczej dla osób zamożnych? O jakich mniej więcej kosztach mówimy w przypadku współpracy z osobistą stylistką?
K.U. - Tak jak wspomniałam wcześniej, jest to nadal postrzegane jako usługa luksusowa, więc zaryzykowałabym stwierdzenie, że regularnie korzysta z niej klasa średnio zamożna i zamożna. Inne pojedyncze przypadki to jednorazowa usługa, zwykle mająca związek z bardzo ważnym dla klienta powodem. Koszt usługi waha się od 500 do nawet 1500 zł, w zależności od stylisty i formy rozliczenia. Są tacy, którzy używają stawki godzinowej. Część z nas wycenia kompleksową usługę, bez względu na czas, jaki ona zajmie.
Jak w praktyce wygląda praca z klientem? Od czego się zaczyna, ile trwa itp.?
K.U. - Spotkanie zaczyna się od „kawy” z klientem. Jest to moment na poznanie potrzeb, preferencji i osobowości osoby, której będziemy później doradzać. Jest to 30 minut, czas, w którym chcemy się jak najwięcej dowiedzieć o naszym kliencie i na czas zakupów się z nim w pewnym sensie zaprzyjaźnić. Często jeszcze przed dniem zakupów następuje kontakt mailowy, aby się dowiedzieć, jaki jest cel zakupów, czy otrzymać zdjęcia np. garderoby, jaką preferuje nasz klient. Podczas pierwszej godziny analizujemy również sylwetkę i typ kolorystyczny naszego klienta – wyznaczamy sobie cele i potrzeby na dane spotkanie. Gdy już jest wszystko ustalone, ruszamy do akcji i zaczynamy spacer po sklepach. Wówczas z całej oferty marek wybieramy te fasony i ubrania, które najlepiej będą pasować do naszego klienta. Łączymy wybrane rzeczy w gotowe zestawy, aby pokazać klientowi cały efekt wizualny. W przymierzalni klient sprawdza wszystkie możliwe kombinacje. To również właściwy moment, gdy stylista może przekazać wiedzę na temat sylwetki i budowania proporcji. Celem jest skomponowanie szafy, gdzie klient będzie mógł swobodnie łączyć elementy garderoby i mieć zaplanowane gotowe zestawy. Stylista nie zmusza do zakupu poszczególnych rzeczy – to do klienta należy decyzja, na zakup czego się zdecyduje. Nie chcemy wywierać żadnej presji, więc część klientów woli po przejściu i przymiarkach we wszystkich sklepach, samodzielnie już po zakończonej usłudze dokonać zakupu ubrań, które najbardziej przypadły mu do gustu. Jeśli chodzi o czas trwania takiej usługi, z doświadczenia wiem, że optymalny czas to cztery godziny i w skrajnych sytuacjach jest on przekraczany. Po prostu dłużej jest się naturalnie zmęczonym zakupami.
Czy doradztwo obejmuje wyłącznie ubiór i dodatki, czy również inne kwestie (makijaż, fryzura, ogólnie styl życia)?
K.U. - Podczas zakupów jak najbardziej poruszane są różne kwestie dotyczące ogólnie pojętego wizerunku. Bardzo często klientki konsultują kwestie fryzury i makijażu. Zakupy to czas przede wszystkim spędzony na rozmowach stylisty z klientem, więc porusza się przeróżne aspekty życia codziennego. Panie zdecydowane nie tylko na zakupy, ale również zmianę fryzury czy lekcję makijażu mogą skorzystać z kompleksowej usługi metamorfozy. Wtedy to stylistka przy współpracy z zaprzyjaźnionymi partnerskimi salonami organizuje klientce cały dzień, zaczynając od wizyty w salonie fryzjerskim, konsultacji makijażysty, a później z nowym wizerunkiem czas na zakupy. Jest również możliwość upamiętnienia całej przemiany sesją zdjęciową. Cała metamorfoza jest indywidualnie zaplanowana pod klienta.
Na jakiej podstawie dobiera się kreacje dla klienta? Co przede wszystkim bierze się pod uwagę?
K.U. - Przede wszystkim zwraca się uwagę na osobowość klienta, jego styl życia, charakter pracy, preferencje i potrzeby. Drugim bardzo ważnym wyznacznikiem jest sylwetka i typ kolorystyczny. To po jej analizie wiemy dokładnie, jakich fasonów, krojów oraz kolorów będziemy szukać.

więcej w Cabines nr 73

Redakcja Cabines
publikacje Cabines 73
do góry | powrót