10 powodów, dla których warto „skręcić się” w jodze

powrót

Zdrowie

Skręty to najczęściej wykonywane pozycje w jodze. Wykonuje się je, kiedy ciało jest już dobrze rozgrzane. Jeśli miałeś kiedykolwiek problemy z trawieniem lub jesteś osobą o podwyższonym czynniku stresogennym – skręty są właśnie dla ciebie. Przekonaj się, jakie korzyści zdrowotne możesz „wykręcić” tutaj dla siebie.
Kosmetolog - zabiegi
10 powodów, dla których warto „skręcić się” w jodze

1. Poprawa funkcji trawiennych

Podczas skrętu tułowia następuje kompresja narządów wewnętrznych. Kiedy wracamy do pozycji wyjściowej ćwiczenia, świeża krew dopływa do narządów – odżywiając je i dotleniając. Skręcanie zwiększa przepływ krwi do narządów trawiennych, zwiększając tym samym ich zdolność do prawidłowego funkcjonowania.

2. Detoks

Jak wspomniałam powyżej, kiedy skręcamy tułów, możemy odciąć dopływ krwi do narządów trawiennych, a następnie ponownie wprowadzić świeżą krew do narządów jamy brzusznej po zwolnieniu skrętu. To ponowne wprowadzenie świeżej krwi pomaga również oczyścić komórki ze zbędnych produktów przemiany materii. Skręty powodują więc wzrost detoksykacji komórek. Skręcanie pomaga także pozbyć się produktów, które zalegają w układzie pokarmowym od bardzo dawna, usprawniając perystaltykę jelit, czyli ulepszając ich pracę trawienną.

3. Utrzymanie mobilności kręgosłupa

Mięśnie i tkanki otaczające kręgosłup mogą być „sztywne” po wielu godzinach spędzonych w pracy (zwłaszcza pracy, w której dużo siedzimy). Prowadzi to do zmniejszenia zakresu ruchu, bólu i dyskomfortu, który może mieć wpływ na jakość naszego życia. Przewlekły ból zwłaszcza w obrębie kręgosłupa lędźwiowego utrudnia codzienne życie – może nawet prowadzić do zmian osobowościowych spowodowanych ciągłym niezadowoleniem i dyskomfortem mięśniowym. Praktykowanie ćwiczeń skręcających pomaga utrzymać mięśnie kręgosłupa mobilne i bardziej elastyczne.

4. Zmniejszenie dolegliwości bólowych kręgosłupa

Praca przy komputerze, w biurze, prowadzenie samochodu, długie siedzenie na krześle, powodują słabe oparcie dla naszego kręgosłupa. Jeśli Twoja praca wymaga pozycji siedzącej, na pewno zauważyłeś, że gdy stoisz, Twoje ramiona opadają do przodu, a ból dolnego odcinka kręgosłupa (lędźwiowego) towarzyszy Ci praktycznie każdego dnia. Skręty rozciągają i wzmacniają mięśnie pleców i tym samym zmniejszają dolegliwości bólowe.

5. Odstresowanie

Skręty to wspaniałe ćwiczenie pomagające radzić sobie ze stresem i lękiem. Powodują „otworzenie” klatki piersiowej, ramion i pleców, co prowadzi do zmniejszenia uczucia napięcia i niepokoju. Pozbędziesz się napięcia w ciele, a co za tym idzie – napięcia i stresu w ogóle. Jeśli podczas skręcania będziesz głęboko i rytmicznie oddychać, dodatkowo pozbędziesz się stresu, który napina Twoje mięśnie – zwłaszcza te w obrębie szyjnego odcinka kręgosłupa (mięsień czworoboczny, mięśnie równoległoboczne, dźwigacz łopatki, a także mięśnie pochyłe, mięśnie mostkowo-obojczykowo-sutkowe).

więcej w Cabines nr 84

Marta Pokorska
publikacje Cabines 84
do góry | powrót